Every company is a media company

Every company is a media company

Deze quote staat op onze site. Het komt voort uit ons heilige geloof in de kracht van content marketing. Een bedrijf is niet afhankelijk van de (social) media om zijn verhaal te vertellen en zijn doelgroep te bereiken. De doelgroep vindt jou als bedrijf wel… content is daarbij hetgeen dat verbindt. De prachtige, al wat oudere, documentaire van The Content Marketing Institute (the godfathers of the industry) laat heel mooi zien wat de kracht is van content. (Zie hieronder)

Echter… je trekt het publiek alleen naar je toe als je relevante content weet te maken. En dat is nog niet zo makkelijk voor veel bedrijven. De meest gestelde vraag die wij ontvangen is “wat is relevante content”, gevolgd door “hoe hou je de content stroom op gang”, gevolgd door “hoe zorg ik er voor dat het converteert in leads”. Die laatste vraag wordt vanzelf beantwoord in het antwoord op de eerste twee.

Wat in de documentaire genoemd wordt, is dat storytelling een krachtig instrument is om content aantrekkelijk te maken of een goede manier is om een boodschap over te brengen. En dat is dan niet alleen in short movies of ander creatiefs. Dat is precies het onderdeel waarop veel bedrijven vastlopen. Een it-bedrijf heeft bijvoorbeeld niet zo’n sexy product dat ze er een leuk filmpje van kunnen maken of het product is te ingewikkeld om uit te leggen, hoor ik marketeers zeggen.  

Dat is jammer, want alles is een verhaal. Storytelling is een mindset, zoals een van de geportretteerden in de docu zegt. Storytelling is het hulpmiddel om je te kunnen verplaatsen in je klant. Het legt zijn reis van de held bloot. Als eerder heb ik dit beschreven in deze blog. De heldenreis is een perfecte leidraad om te bedenken wat het probleem is van de klant. Maar het laat je ook nadenken over wat hij nodig heeft in het oplossen van zijn probleem. Welk avontuur hij kan verwachten, waar rekening mee gehouden dient te worden. En daarin mag je ook omschrijven welke rol jij als bedrijf daarin kan spelen. Dat is ook onderdeel van de content mission statement waar in de docu over gesproken wordt. Zo creëer je relevante content afgestemd op de behoefte van je publiek en heb je een hulpmiddel om meer stukken content te maken op een thema. Ook zijn sequals mogelijk; hoe ziet het verhaal eruit als je het product hebt aangeschaft. En ga zo maar door.

De reden dat wij als The Robins praten over Story Marketing is omdat wij de verhaallijn als leidraad nemen bij de invulling van de gehele marketing aanpak. Niet alleen bij het maken van content, maar ook om het publiek te bereiken en uit te bouwen. Dat gaat verder dan alleen googlen. De reis van de held zegt wat over het gedrag van de held (je publiek) en helpt je daarom eveneens bij het afstemmen van de verschillende marketing disciplines op elkaar om relevant in te spelen op dat gedrag.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.