Story Marketing Stories 6: De Kracht van de community

The Robins

Story Marketing Stories 6: De Kracht van de community

Story marketing Stories 6: De Kracht van de community

Mensen worden gebonden door het hebben van gemeenschappelijke delers. Dat kan een verleden of familiaire band zijn, maar ook een bepaalde interesse, hobby of binding met een bedrijf, merk of organisatie. Juist dat laatste gegeven kunnen marketeers gebruiken in het opzetten van een community. In deze zesde aflevering van de videoserie StoryMarketingStories zijn de rollen omgedraaid: niet Willemijn is deze keer aan het woord, maar het is HP die in deze aflevering vertelt over het creëren van communities.  

HP legt uit dat de definitie van een community een virtuele gemeenschap is die wordt gevormd door gebruikers van een website, product of merk. Een community kan bijdragen aan het genereren van meer bezoekers, leads en conversies. Door community building worden mensen met dezelfde interesses of eigenschappen dichter tot elkaar gebracht. Rondom een groep van mensen en bedrijven met een  gemeenschappelijke interesse kan het bereik enorm vergroot worden. Iedereen brengt namelijk ook weer een eigen netwerk mee. Vanuit de kracht van de verbintenis die mensen met elkaar zoeken delen ze ervaringen en verhalen. Ook als die minder positief zijn, kunnen bedrijven vanuit de community makkelijker monitoren wat er aan de hand is en ingrijpen om de performance te verbeteren of een mindere ervaring om te zetten in iets positiefs. Door middel van een community kunnen mensen communiceren en content delen met elkaar. Samen is mooier dan alleen! Deze interactie kan plaatsvinden door het inzetten van verschillende kanalen.  Dat kan via een interactieve website, sociale media platforms als LinkedIn, maar ook via digitale en live-events of hybride versies daarvan. Organisaties kunnen aanhaken bij een bestaande community of ervoor kiezen hun eigen community op te bouwen met klanten en leveranciers. Dat laatste wordt vaak als optie over het hoofd gezien.  

The Robins heeft veel ervaring met het opzetten van de juiste verhalen die via een community hun uitweg vinden. “Het bouwen van een community vergt een bepaalde kunde, inzet en overtuiging. Maar met de juiste sleutel naar de gemeenschappelijke deler is de spirit zo gevonden. “  Meer informatie over wat een community voor jouw bedrijf kan doen? Neem dan contact met ons op via hp@therobins.nl 

112 Reactie's